Projektet handler om at fortælle flugthistorier. Historier om flugt set fra de tilbageblevnes synsvinkel.
Koncept
Ly Tran og Anders Haahr Rasmussen
Musik
James Black
Film og videoportrætter
Filmet af Anders Haahr Rasmussen Klippet af Marco Stoltze
Koncertkostume
Linnéa Havsfjord
Foto
Alexander Banck-Petersen
Uropførelse
KLANG - Copenhagen Avantgarde Music Festival 2019
Play Video
I årene 1975-90 flygtede næsten to mio.
vietnamesere, halvdelen af dem illegalt i hjemmebyggede både, og bosatte sig over hele kloden. Sopran Ly Tran og journalist Anders Haahr Rasmussen har været i Vietnam for at besøge seks vietnamesiske kvinder, som blev tilbage, da deres børn flygtede. De har lavet interviews, filmet og samlet vuggeviser fra kvinderne.
Med udgangspunkt i vuggeviserne har James Black komponeret et nyt værk for Ly Tran og klaver- og slagtøjstrioen NEKO3.
Videomaterialet er klippet sammen til en dokumentar om de vietnamesiske mødre, der blev tilbage, da deres børn flygtede. Dokumentaren er blandet med videooptagelserne fra uropførelsen af musikværket Lullabies for Lost Children.
”En endnu større bedrift var det næsten, at han med sit andet værk, Lullabies for Lost Children, løste en noget nær umulig opgave, han var blevet stillet af sopranen Ly Tran: at skrive musik til et lidt for velgørende projekt, hvor Tran i samarbejde med journalisten Anders Haahr Rasmussen havde indsamlet vietnamesiske vuggeviser, som for tusindvis af fordrevne vietnamesere rundtom i verden er et fjernt, saliggørende ekko fra deres barndom. Et projekt, der let kunne være endt i orientalistiske videoer af smilende vietnamesiske bedstemødre – og sådan lagde værket faktisk også ud. Men kun for at gennembanke det velvillige koncept om mødet mellem det logiske Vesten og det autentiske Østen.
Akkompagneret af en hektisk løbende Neko 3-trio, der spurtede rundt mellem alverdens opstillede percussion i Koncertkirken, sang Tran uddrag fra vuggeviserne i maniske gentagelser, mens videoerne kørte lidt malplaceret – lidt udstillende – på et stort lærred bag dem. Det strenge vestlige kompositionssystem over for den naive vuggevise, som blev indlemmet i systemet, samtidig med at det faldt fra hinanden – indtil visen til sidst var reduceret til enkelte pust og vokalstød. Og ja, dermed cue til Black til selv at dukke op på videolærredet med fuldskæg og hættetrøje, mens han lipsyncede til blød asienjazz og skiftede mellem at være overindfølende og danse fjoget rundt. Slut? Nej, i stedet blev vi sendt i kælderen til varm te og en afsluttende sats med elguitar, saxofon, violin, percussion, guldmikrofon og call and response mellem publikum og performerne i en slags ironisk-ikkeironisk kærlighedsfuckfinger til overhovedet at forestille sig verden som et Vesten og Østen. En ny verden.”
Stolthed, fordom og atonal plingplongmusik
Sune Anderberg, Seismograf, 2019 https://seismograf.org/artikel/stolthed-fordom-og-atonal-plingplongmusik